Cum faciliteaza Ministerul Finantelor Publice plata obligatiilor fiscale?...

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 01.07.2014 15:05 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Formularele privind deciziile de impunere anuala pentru venituri realizate de persoane fizice şi pentru contribuţiile de asigurari sociale de sanatate datorate de acestea, transmise contribuabililor incepand cu 1 iulie 2014, vor conţine o serie de informaţii care sa faciliteze plata obligaţiilor fiscale.

Astfel, fiecare decizie de impunere va conţine informaţii privind: codul de identificare fiscala a beneficiarului, contul de venituri bugetare corespunzatoare obligaţiei de plata, codul IBAN in care trebuie efectuata plata, suma pe care contribuabilul o are de platit şi o rubrica de explicaţii.

De asemenea, pe decizia de impunere vor fi incluse informaţii privind modalitaţile de plata:
# in numerar, la Trezorerie;
# prin mandat poştal, la subunitaţile poştale ale CN Poşta Romana S.A;
# prin virament, utilizand ordinul de plata, din contul propriu deschis la o instituţie de credit din Romania, inclusiv cel emis prin sisteme de plata electronica de tip 'internet banking';
# prin virament, utilizand contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice. Nomenclatorul conturilor de venituri bugetare in care pot fi achitate sume prin intermediul contului tranzitoriu de catre persoanele fizice se regaseşte pe site-ul ANAF.

Aceste reglementari fac referire la urmatoarele formulare:
#250 'Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice'
#251 'Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din strainatate de persoanele fizice'
#260 'Decizie de impunere privind plaţile anticipate cu titlu de impozit pe venit/ contribuţii de asigurari sociale de sanatate, precum şi privind obligaţiile de plata cu titlu de contribuţii de asigurari sociale'
#630 'Decizie de impunere anuala pentru stabilirea contribuţiei de asigurari sociale de sanatate'
#650 'Decizie de impunere privind plaţile anticipate cu titlu de contribuţii de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor'.

Modificarile introduse vizeaza imbunataţirea relaţiei cu contribuabilul şi simplificarea modalitaţilor de plata.

In acest context, a fost promovata de MFP, OUG 40/ 2014, care stabileşte premisele comunicarii in format electronic intre contribuabil şi autoritaţile fiscale. In scopul dezvoltarii unui sistem de comunicare electronica intre contribuabili şi organele fiscale, actul normativ introduce posibilitatea emiterii şi comunicarii actelor administrative fiscale şi a altor acte procedurale (notificari, inştiinţari, certificate de atestare fiscala, etc.) şi in forma electronica.

Un alt element de noutate al actului normativ vizeaza transmiterea, in format electronic, de catre ANAF, la solicitarea altor autoritaţi publice, a documentelor privind situaţia fiscala a contribuabililor. Astfel, nu va mai fi necesara deplasarea contribuabilului pentru preluarea şi depunerea documentelor solicitate de autoritaţile publice. De exemplu, in anul 2013, administraţiile fiscale au eliberat contribuabililor aproximativ 5,5 milioane de adeverinţe de venit tiparite. Printre efectele acestei masuri se regasesc reducerea costurilor de administrare fiscala şi asigurarea celeritaţii in soluţionarea cererilor contribuabililor.

MFP şi ANAF au in lucru, de asemenea, un proiect care sa permita accesul rapid şi fara costuri al persoanelor fizice la propriile informaţii fiscale virtuale, prin intermediul unei aplicaţii care va fi pusa la dispoziţia contribuabilului. Intr-o prima etapa, va fi implementat un proiect-pilot pentru regiunea Bucureşti-Ilfov, urmand ca ulterior acesta sa fie extins la nivel naţional. Prin intermediul acestei aplicaţii, contribuabilul — persoana fizica va putea afla obligaţiile de plata catre fisc şi, in acelaşi timp, va avea posibilitatea de a verifica daca angajatorul a declarat sumele datorate catre bugetele de asigurari sociale aferente nivelului veniturilor pe care le-a primit.

Pana in acest moment, accesarea propriilor informaţii fiscale virtuale se putea face utilizand certificatele digitale calificate.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.