De ce prezinta Comisia un raport privind progresele realizate de Romania?

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 28.01.2015 20:31 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Comisia Europeana a publicat miercuri, 28 ianuarie 2015, cele doua rapoarte privind progresele inregistrate de Bulgaria si Romania in cadrul Mecanismului de cooperare si verificare.

Raport privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare şi de verificare

De ce prezinta Comisia un raport privind progresele realizate de Romania in domeniul reformei judiciare şi al luptei impotriva corupţiei?

La 1 ianuarie 2007, data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, persistau unele deficienţe in domeniul reformei sistemului judiciar şi al luptei impotriva corupţiei care puteau impiedica aplicarea eficace a legislaţiei, a politicilor şi a programelor Uniunii Europene şi care ii puteau impiedica pe cetaţenii romani sa beneficieze pe deplin de drepturile conferite de calitatea de cetaţeni ai UE. Prin urmare, Comisia a instituit mecanismul de cooperare şi de verificare (MCV)[1], care ii permite sa sprijine Romania in eforturile sale de remediere a acestor deficienţe şi sa verifice periodic progresele inregistrate de aceasta in raport cu patru obiective de referinţa stabilite in acest scop. Aceste obiective de referinţa sunt interconectate şi ar trebui sa fie privite in mod unitar, ca parte a unei ample reforme a sistemului judiciar şi a luptei impotriva corupţiei, care necesita un angajament politic pe termen lung.

Cum raporteaza Comisia cu privire la progresele inregistrate de Romania?

Incepand din 2007, Comisia publica periodic rapoarte privind progresele inregistrate in cadrul mecanismului de cooperare şi de verificare. Aceste rapoarte se bazeaza pe contribuţii din partea Guvernului Romaniei, precum şi din partea serviciilor Comisiei, a statelor membre, a ONG-urilor şi a altor parţi interesate. Ultimele rapoarte, din ianuarie 2013 şi ianuarie 2014, au analizat evoluţiile legislative, instituţionale şi politice relevante pentru reforma sistemului judiciar şi lupta impotriva corupţiei. Rapoartele respective, metodologia utilizata la elaborarea lor şi concluziile formulate au fost, de asemenea, aprobate de Consiliul de Miniştri in concluziile acestuia.

Cum intocmeşte Comisia rapoartele MCV anuale şi cum sunt masurate progresele realizate?

Comisia organizeaza misiuni de experţi care calatoresc in Romania de trei ori pe an, iar la una dintre aceste misiuni participa şi practicieni in domeniul dreptului (judecatori, procurori) din alte state membre, ale caror observaţii completeaza observaţiile proprii ale Comisiei. In cadrul misiunilor au loc reuniuni cu principalii interlocutori din Bucureşti şi din alte oraşe, pentru a evalua modul in care funcţioneaza autoritaţile locale şi regionale.
In cursul acestor misiuni, Comisia organizeaza consultari cu un spectru larg de parţi interesate de la faţa locului. De asemenea, Comisia beneficiaza de expertiza Reprezentanţei sale de la Bucureşti, care are responsabilitatea de a monitoriza constant progresele realizate şi de a menţine legatura cu parţile interesate.

Ce se spune in raportul de astazi?

In concluziile raportului de astazi se arata ca, in perioada scursa de la rapoartele MCV anterioare, Romania a inregistrat progrese continue in numeroase domenii, ceea ce indica durabilitatea reformelor. Astfel, acţiunile intreprinse de principalele instituţii judiciare şi de autoritaţile cu responsabilitaţi in materie de integritate in vederea combaterii corupţiei la nivel inalt şi-au menţinut o dinamica remarcabila şi s-au reflectat in creşterea increderii romanilor in sistemul judiciar in general şi in urmarirea penala a actelor de corupţie, in special. Menţinerea acestei tendinţe a fost posibila printr-un nivel sporit de profesionalism al intregului corp judiciar, inclusiv prin disponibilitatea aratata de a apara cu mai multa consecvenţa independenţa sistemului judiciar şi prin aplicarea unei abordari mai proactive in ceea ce priveşte asigurarea consecvenţei jurisprudenţei. Acum s-a ivit ocazia de a testa aceste progrese in momente deosebit de sensibile, in special in ceea ce priveşte numirile in posturi de conducere.
In acelaşi timp, exista in continuare un sentiment puternic ca progresele realizate trebuie consolidate şi construite pe baze şi mai sigure. Deşi punerea in aplicare a Codului penal şi a Codului civil a demonstrat colaborarea pragmatica şi productiva dintre guvern şi sistemul judiciar, un an mai tarziu, multe chestiuni legislative raman nesoluţionate. Exista in continuare o lipsa surprinzatoare de consecvenţa in unele hotarari ale instanţelor, aspect care va fi intotdeauna o sursa de ingrijorare. Deciziile adoptate de Parlament de a permite sau nu organelor de urmarire penala sa ii trateze pe parlamentari ca pe orice alţi cetaţeni par sa fie in continuare lipsite de criterii obiective şi de un calendar fiabil. Au existat, de asemenea, cazuri in care Parlamentul a dat dovada de reticenţa in a aplica hotararile judecatoreşti definitive sau deciziile Curţii Constituţionale, aceasta fiind, de altfel, o problema intalnita pe scara mai larga. De asemenea, cu toate ca guvernul recunoaşte din ce in ce mai clar necesitatea combaterii corupţiei generalizate, amploarea problemei impune o abordare mai sistematica.
Raportul conţine o serie de recomandari specifice in ceea ce priveşte independenţa sistemului judiciar; reforma judiciara; integritatea şi combaterea corupţiei.

Care sunt etapele urmatoare?

Comisia considera ca procesul de monitorizare in cadrul MCV, oportunitaţile oferite de fondurile UE şi dialogul constructiv cu Comisia şi cu numeroase state membre continua sa reprezinte un sprijin valoros pentru consolidarea reformelor in Romania. Consensul cu privire la necesitatea reformelor şi convingerea ca progresele sunt tot mai solide caştiga din ce in ce mai mult teren, iar aceasta tendinţa trebuie acum menţinuta. Comisia spera sa continue sa colaboreze indeaproape cu Romania pentru a asigura atingerea obiectivelor MCV. Urmatorul raport va fi prezentat in aproximativ un an, pentru a oferi Romaniei ragazul necesar pentru a putea da curs recomandarilor Comisiei şi a evalua rezultatele tangibile obţinute. Pana la publicarea unui nou raport, Comisia va monitoriza indeaproape şi pe o baza permanenta progresele inregistrate, prin intermediul unor misiuni periodice, precum şi printr-un dialog frecvent cu autoritaţile romane şi cu alte state membre.

MCV se bucura de susţinerea cetaţenilor romani?

Luni, 26 ianuarie 2015, inainte de a da publicitaţii rapoartele MCV, am publicat rezultatele unui sondaj Eurobarometru Flash. Acest sondaj, realizat in noiembrie 2014, arata ca 73 % dintre romani considera ca UE a avut un impact pozitiv in ceea ce priveşte remedierea deficienţelor sistemului judiciar al Romaniei, iar 67 % cred ca implicarea UE a avut un impact pozitiv asupra combaterii corupţiei.
Mai multe informaţii sunt disponibile aici - http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/flash_arch_420_405_en.htm#406

Comisia furnizeaza asistenţa financiara in sprijinul reformelor?

Romania a beneficiat de sume considerabile din fondurile UE destinate sprijinirii de masuri in sectorul justiţiei şi al afacerilor interne, atat in perioada de preaderare, cat şi dupa aceea. Au fost finanţate astfel numeroase proiecte şi investiţii.
In cadrulperioadei de programare 2007-2013 a Comisiei, Romania a beneficiat de fonduri structurale care au fost utilizate pentru a pune in practica recomandarile MCV. A fost astfel sprijinita, printre altele, funcţionarea principalelor instituţii, dar au beneficiat de sprijin şi o serie de proiecte care sunt in prezent in etapa finala (sistemul PREVENT de la ANI, N-Lex).
In noua perioada de programare, resursele alocate reformei sistemului judiciar şi luptei impotriva corupţiei au fost suplimentate şi mai mult. Pentru perioada 2014-2020, fondurile structurale şi de investiţii europene vor finanţa masuri legate de:
 #  consolidarea capacitaţii organizaţionale şi administrative a sistemului judiciar (instanţe, parchete şi principalele organisme centrale ale sistemului judiciar: Ministerul Justiţiei, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Ministerul Public, Direcţia Naţionala Anticorupţie şi Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizata şi Terorism) şi dezvoltarea resurselor umane;
#   imbunataţirea accesului la justiţie şi a calitaţii serviciilor judiciare, asigurandu-se totodata transparenţa şi integritatea in cadrul sistemului judiciar (in principal prin punerea in aplicare a Strategiei naţionale anticorupţie şi a masurilor complementare in acest domeniu);
  # asigurarea unor servicii de inregistrare funciara imbunataţite - integrarea datelor existente şi asigurarea pe o scara mai mare a inregistrarii sistematice a terenurilor in zonele rurale.

Comisia consulta guvernul cu privire la raport inainte de a-l da publicitaţii?

MCV este un proces complet independent: rapoartele sunt responsabilitatea exclusiva a Comisiei. Dar, desigur, primim regulat documente şi contribuţii din partea guvernului Romaniei referitoare la progresele inregistrate de reforme şi de procesele juridice şi incercam sa fim la curent cu ultimele evoluţii. De asemenea, primim contribuţii din partea multor altor observatori şi actori din ambele ţari.

Cand va lua sfarşit procesul MCV?

MCV va fi incheiat atunci cand obiectivele de referinţa vor fi indeplinite in mod satisfacator. Preşedintele Juncker şi-a exprimat speranţa ca Romania va continua pe calea reformelor şi va putea ieşi din program in cursul mandatului actualei Comisii.

Unde poate fi gasit raportul?
Raportul este disponibil pe site-ul: http://ec.europa.eu/cvm/index_ro.htm

[1] Decizia 2006/928/CE a Comisiei din 13 decembrie 2006 de stabilire a unui mecanism de cooperare şi de verificare a progresului realizat de Romania in vederea atingerii anumitor obiective de referinţa specifice in domeniul reformei sistemului judiciar şi al luptei impotriva corupţiei (JO L 354, 14.12.2006, p. 56).

Documente atasate

Unele documente sunt in format PDF si pot fi citite cu ajutorul Adobe Acrobat Reader. Daca nu il aveti il puteti descarca gratuit de pe site-ul oficial Adobe

Descarca Eurobarometru Flash
 
Tip fisier : PDF | Dimensiune fisier : 936.51 Kb
 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.