DNA il vrea pe OPREA GABRIEL pentru UCIDERE din CULPA!...

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 01.09.2016 17:51 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie a transmis procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie referatul cauzei, in vederea sesizarii Senatului, pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale faţa de OPREA GABRIEL, senator in Parlamentul Romaniei, fost viceprim-ministru pentru Securitate Naţionala şi Ministru al Afacerilor Interne, in legatura cu savarşirea infracţiunii de ucidere din culpa, in perioada in care a deţinut funcţia ministeriala.

Solicitarea Direcţiei Naţionale Anticorupţie referitoare la efectuarea urmaririi penale faţa de OPREA GABRIEL, senator, la data faptelor deţinand şi o funcţie ministeriala, are in vedere imprejurarea ca, in acest moment, exista aspecte din care rezulta suspiciunea rezonabila ce contureaza urmatoarea stare de fapt:

In seara de 20 octombrie 2015, in jurul orei 19, agentul de politie Gigina Bogdan-Cosmin a fost implicat intr-un accident de circulaţie in urma caruia a suferit o hemoragie cranio-cerebrala, consecinţa a unui traumatism cranio-cerebral şi facial cu fractura craniana, leziuni care au cauzat decesul.
La momentul producerii accidentului, victima Gigina Bogdan-Cosmin facea parte dintr-un dispozitiv de insoţire al ministrului Oprea Gabriel. Acest dispozitiv, asigurat de catre Brigada de Poliţie Rutiera din cadrul Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, era format dintr-un motociclist rutier (victima Gigina Bogdan-Cosmin) şi un echipaj format dintr-un ofiţer şi un agent de poliţie aflaţi intr-un autoturism de poliţie rutiera. Acest dispozitiv preceda in trafic autoturismul in care se afla ministrul Oprea Gabriel. La momentul producerii accidentului, ministrul Oprea Gabriel se deplasa catre locuinţa sa situata in cartierul Cotroceni.

Din probele administrate in cauza rezulta indicii rezonabile ca, incalcand dispoziţiile legale care reglementeaza insoţirea demnitarilor, ministrul de interne Oprea Gabriel a dispus, pentru sine, sa beneficieze de insoţire cu echipaje de poliţie rutiera cu titlu permanent, ca aceste echipaje sa fie formate atat dintr-un autoturism de poliţie rutiera (un agent şi un ofiţer de poliţie rutiera), cat şi dintr-o motocicleta a poliţiei rutiere.
Lucratorii respectivi funcţionau in cadrul compartimentului special din cadrul Brigazii Rutiere a Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti care asigura insoţirea coloanelor oficiale. Au fost desemnaţi lucratori care aveau atribuţii exclusive de insoţire a ministrului, intr-o structura permanenta care presupunea asigurarea concomitenta a 3 poliţişti pentru fiecare post (doua schimburi şi o rezerva). Lucratorii erau permanent la dispoziţia ministrului, aşteptand-l dupa fiecare deplasare in imediata apropiere a destinaţiei.

Din analiza documentelor care atesta componenţa zilnica a misiunilor de insoţire şi deplasarile efectuate, rezulta ca ministrul Oprea Gabriel realiza in medie aproximativ cinci deplasari zilnice pe parcursul carora era insoţit de echipaje ale poliţiei rutiere. Numarul total al acestor misiuni este de aproximativ trei ori mai mare decat cele realizate in aceeaşi perioada pentru insoţirea preşedintelui Romaniei şi de aproximativ doua ori mai mare decat cel corespunzator prim-ministrului, demnitari indreptaţiţi la insoţire permanenta conform prevederilor legale.
Fiecare deplasare presupunea redirecţionarea şi a unui numar semnificativ de agenţi de poliţie de la posturile unde işi desfaşoara in mod obişnuit activitatea catre traseele pe care se deplaseaza demnitarul, cu consecinţa perturbarii modului in care se realizeaza activitatea de supraveghere, indrumare şi control al traficului. De exemplu, in seara de 20 octombrie 2015, cand s-a produs accidentul, dispozitivul a fost format din 27 de poliţişti aflaţi in intersecţiile de pe traseu.
In acele situaţii, intersecţiile in care acţionau agenţii de poliţie nu erau alese in funcţie de valorile de trafic, iar manevrele de dirijare nu urmareau optimizarea circulaţiei, ci reducerea timpului de deplasare a demnitarului.

In condiţiile in care numarul de agenţi de poliţie care desfaşoara la un anumit moment dat activitaţi de dirijare a traficului pe raza intregului municipiu Bucureşti variaza intre 60 şi 80, asigurarea dispozitivului de siguranţa pentru fiecare demnitar presupune ca o parte importanta din resursele Brigazii de Poliţie Rutiera este alocata exclusiv activitaţii de insoţire, cu afectarea celorlalte responsabilitaţi. Totodata, un numar important de intersecţii cu valori mari de trafic nu pot fi dirijate de catre agenţii de poliţie care trebuie sa se deplaseze pentru a asigura traseul coloanelor oficiale.

Aşadar, profitand de autoritatea pe care funcţia de ministru de interne i-o conferea asupra funcţionarilor publici din cadrul acestui minister, ministrul de interne Oprea Gabriel a determinat atat insoţirea sa permanenta cu echipaje ale poliţiei rutiere, cat şi modalitatea de formare a acestor echipaje, respectiv folosirea unei motociclete a poliţiei rutiere pentru a facilita deplasarea cu viteza a coloanei oficiale astfel formate.
Existenţa unei motociclete de poliţie care deschidea coloana oficiala a ministrului de interne permitea deplasarea cu viteza mare a coloanei, motociclistul fiind in masura a circula mai repede şi a dirija circulaţia in intersecţiile pe unde avea sa treaca coloana ministrului, astfel incat sa permita trecerea acesteia in condiţii optime de trafic rutier.

Pe de alta parte, trebuie avut in vedere faptul ca prezenţa unui motociclist ca deschizator al coloanei oficiale reprezinta un element care implica un risc suplimentar, cunoscut fiind faptul ca participarea la traficul rutier din postura de motociclist reprezinta o activitate cu un risc potenţial ridicat, mai cu seama in cazul deplasarilor in regim de viteza sporita.

Faţa de cele de mai sus, se reţine ca Oprea Gabriel este cel care a determinat, prin incalcarea dispoziţiilor legale menţionate, prezenţa victimei Gigina Bogdan-Cosmin ca motociclist intr-o coloana oficiala, imprejurare in care acesta a decedat.
In ceea ce priveşte cauza accidentului de circulaţie constand in viteza de deplasare (84 de km/h) şi neadaptarea acesteia la condiţiile meteorologice, din probele administrate pe parcursul urmaririi penale rezulta indicii rezonabile ca aceasta cauza a fost determinata de catre ministrul de interne Oprea Gabriel.
Viteza de deplasare era stabilita in mod implicit de catre ministrul de interne prin comunicarea destinaţiei şi a momentului precis la care acesta trebuia sa ajunga la destinaţie.
De altfel, acesta era singurul in masura sa solicite marirea vitezei de deplasare dincolo de depaşirea limitei de siguranţa.

Din probele administrate rezulta ca necesitatea deplasarii cu viteze superioare impuse de ministrul de interne a determinat o modalitate de lucru. In acest sens, motociclistul care deschidea coloana oficiala trebuia sa ajunga in intersecţii inainte de restul coloanei, sa se asigure ca traficul este oprit (daca este cazul sa dirijeze traficul rutier pentru a facilita trecerea coloanei), dupa care – in momentul apropierii restului coloanei – sa se deplaseze cu viteza sporita catre urmatoarea intersecţie pentru a repeta acest proces. Acest mod de lucru corespunde şi situaţiei de fapt din prezenta cauza cand, dupa ajungerea coloanei in intersecţia strazii Ştirbei Voda cu Calea Plevnei, victima Gigina Bogdan-Cosmin a accelerat catre urmatoarea intersecţie, cea cu Splaiul Independenţei, imprejurare in care s-a produs accidentul soldat cu decesul acestuia.

In raport cu ansamblul probelor administrate pana in prezent (intre care doua expertize criminalistice şi o expertiza tehnica ) se reţine ca exista indicii rezonabile in sensul ca ministrul de interne Oprea Gabriel este cel care a impus, folosindu-se de ascendentul pe care demnitatea deţinuta i-l conferea şi cu incalcarea dispoziţiilor legale care reglementeaza deplasarea coloanei oficiale care il insoţea, ca deplasarea sa se faca cu viteza foarte ridicata, cauza care a contribuit la producerea accidentului rutier care a dus la decesul victimei Gigina Bogdan-Cosmin.

Cererii transmise i-au fost ataşate referatul intocmit de procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie, precum şi un numar de 18 volume cuprinzand copii ale dosarului de urmarire penala.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.