E nebunie, Guvernul e plin de strategii!...

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 03.06.2015 13:58 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Guvernul a aprobat Strategia privind reducerea parasirii timpurii a şcolii, document programatic ce conţine mecanisme şi masuri care urmeaza sa fie implementate pana in 2020, in scopul reducerii procentului tinerilor cu varsta intre 18-24 de ani care au finalizat cel mult clasa a opta şi nu urmeaza nicio alta forma de şcolarizare sau formare profesionala.

Obiectivul Strategiei este reducerea ratei de parasire timpurie a şcolii cu şase procente, de la 17,3% in 2013 la 11,3% in 2020, atingand astfel ţinta asumata de Romania in cadrul Strategiei Europa 2020.
In 2013, rata de parasire timpurie a şcolii a fost de 17,3%, ceea ce a plasat Romania pe locul al cincilea in Uniunea Europeana, singurele ţari cu o rata mai mare fiind Italia, Portugalia, Spania şi Malta.

Fenomenul de parasire timpurie a şcolii predomina in randul unor grupuri aflate in situaţie de risc, cum ar fi tinerii din comunitaţile rurale, tinerii provenind din familii cu venituri modeste, romi şi alte minoritaţi, precum şi elevii care au repetat cel puţin un an sau care au abandonat şcoala.
Parasirea timpurie a şcolii are implicaţii sociale şi economice importante.
Tinerii care parasesc prematur şcoala sunt predispuşi riscului asociat şomajului sau celui de a caştiga mai puţin odata ce gasesc un loc de munca.
Estimarile legate de competenţele necesare in Europa arata ca, in viitor, doar unul din 10 locuri de munca va putea fi accesat de catre o persoana care a parasit timpuriu şcoala.

Documentul conţine patru piloni şi şase programe reprezentative, care includ masuri de prevenire, intervenţie şi compensare, identificate pe baza datelor concrete şi a exemplelor de buna practica din Romania şi din alte state, care şi-au dovedit eficienţa in prevenirea parasirii timpurii a şcolii.
De asemenea, Strategia işi propune sa asigure accesul fiecarui copil la o forma de invaţamant sau formare profesionala cel puţin pana la varsta de 16 ani şi absolvirea clasei a 10-a.

Pilonii şi programele reprezentative din cadrul Strategiei sunt:
1.    Pilonul 1 – Asigurarea accesului la educaţie şi o educaţie de calitate pentru toţi copiii. Pentru acest pilon sunt avute in vedere doua programe reprezentative: Creşterea accesului la ingrijire şi educaţie timpurie a copiilor – program care işi propune, in principal, sa consolideze extinderea educaţiei timpurii a copiilor, in scopul finalizarii invaţamantului preşcolar (3-6 ani), dar şi extinderea furnizarii de servicii de educaţie timpurie pentru copiii sub 3 ani – şi Asigurarea unui invaţamant primar şi gimnazial de calitate – program care se va concentra pe dezvoltarea alfabetizarii funcţionale şi a competenţelor cheie ale elevilor şi pe consolidarea formarii continue a cadrelor didactice.
2.    Pilonul II – Asigurarea finalizarii invaţamantului obligatoriu de catre toţi copiii. Şi pentru acest pilon sunt avute in vedere doua programe reprezentative. Primul are in vedere dezvoltarea sistemelor de avertizare şi de intervenţie timpurie pentru a identifica copiii aflaţi in situaţii de risc de a abandona şcoala,  precum şi consolidarea şi extinderea masurilor de prevenire şi remediere, inclusiv a programului “Şcoala dupa şcoala”. Al doilea program vizeaza creşterea atractivitaţii, calitaţii şi relevanţei invaţamantului profesional şi tehnic, inclusiv prin extinderea oportunitaţilor de invaţare la locul de munca. Programul va sprijini, de asemenea, reforma curriculara a invaţamantului profesional şi tehnic şi formarea cadrelor didactice.
3.    Pilonul III – Reintegrarea in sistemul educaţional a persoanelor care au parasit timpuriu şcoala. Pentru acest pilon este avut in vedere un program care sa sprijine persoanele care parasesc timpuriu şcoala, prin asigurarea accesului şi participarii la Programul “A doua şansa”, dar şi imbunataţirea calitaţii insasi a Programului “A doua şansa”.
4.    Pilonul IV – Dezvoltarea sprijinului instituţional adecvat. Programul reprezentativ pentru acest pilon are in vedere sa sprijine crearea unui mediu favorabil implementarii, monitorizarii şi evaluarii strategiei.
Strategia pentru reducerea parasirii timpurii a şcolii a fost elaborata in cadrul unui grup de lucru al Ministerului Educaţiei şi Cercetarii Ştiinţifice, din care au facut parte toate instituţiile reprezentative din sistemul de educaţie, cu sprijinul Bancii Mondiale şi cu consultarea autoritaţilor publice locale, partenerilor sociali.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.