FARA PRECEDENT. PROTEST impotriva NATIONALIZARII de catre PSD a MANUALELOR SCOLARE!...

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 20.09.2017 19:42 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Profesorii universitari şi preuniversitari, cercetatorii şi oamenii de cultura resping monopolul statului asupra manualelor şcolare. Aproape 200 de cadre didactice, cercetatori, academicieni şi scriitori au dat publicitaţii apelul ”Dreptul la Educaţie”...

Un apel la care au aderat aproape 200 de cadre didactice, academicieni, oameni de cultura, cercetatori a fost facut public miercuri, 20 septembrie, in contextul discuţiilor privind reorganizarea Editurii Didactice şi Pedagogice şi transformarea acesteia in singura editura cu drept de publicare a manualelor şcolare. Semnatarii ii solicita domnului ministru al Educaţiei Liviu Pop sa renunţe „imediat la monopolizarea manualelor, la impunerea manualului unic sau la cosmetizarea acestei acţiuni sub fardul gros al aşa zisei licitaţii de autori, organizata de editura de casa a statului”. 

In data de 15 septembrie, Ministerul Educaţiei Naţionale a pus in transparenţa decizionala un proiect de Hotarare de Guvern prin care Regia Autonoma Editura Didactica şi Pedagogica ar deveni societate pe acţiuni cu un unic proprietar, statul, avand dreptul de a publica in mod exclusiv manualele şcolare.
„Avand in vedere ultimele intenţii anunţate de Ministerul Educaţiei Naţionale, institutie identitara fundamentala, şi ingrijorati fiind de evolutiile practice ale acestor intenţii, ne exprimam categoric impotriva respectivelor iniţiative, fara echivoc in solicitarea incetarii atacului la adresa educaţiei de calitate. Direcţiile pe care le impune acum MEN sunt caracterizate printr-o incercare de erodare a principiilor intrinseci ale educaţiei, constau in actiuni plasate sub semnul iminenţei cenzurii, a insinuarii treptate a factorului ideologic monopolizant, şi se indreapta direct impotriva generaţiilor care vor constitui viitorul ţarii”, se arata in scrisoarea deschisa.

Autorii scrisorii subliniaza ca prin aceasta masura se incalca dreptul copilului la o educaţie de calitate şi se aduce atingere unor principii prevazute in Constituţia Romaniei şi in legile statului (Legea Educaţiei, Legea Carţii, Legea Dreptului de Autor):
- dreptul profesorului de a-şi alege resursele didactice;
- dreptul autorilor şi al editurilor de a publica;
- dreptul parinţilor de a calibra şi direcţiona educaţia propriilor copii;
- responsabilitatea statului de a investi in educaţie;

DREPTUL LA EDUCAŢIE
Apel al oamenilor de cultura, academicieni, profesori universitari, profesori, scriitori, cercetatori

Avand in vedere ultimele intenţii anunţate de Ministerul Educaţiei Naţionale, institutie identitara fundamentala, şi ingrijorati fiind de evolutiile practice ale acestor intenţii, ne exprimam categoric impotriva respectivelor iniţiative şi solicitam incetarea atacului la adresa educaţiei de calitate.
Direcţiile pe care le impune acum MEN indica o incercare de erodare a principiilor intrinsece ale educaţiei, de demarare a unor actiuni plasate sub semnul iminenţei cenzurii, a insinuarii treptate a factorului ideologic monopolizant, şi se indreapta direct impotriva generaţiilor care vor constitui viitorul ţarii.
Incercarile de impunere a unor direcţii unice de formare, de educare, de anulare a diversitaţii şi alteritaţii, atat la nivelul circulaţiei ideilor, cat şi la cel al surselor care le pot produce – specialiştii şi entitaţile economice specializate, aflate in sistem competiţional, generator de plus-valoare –, sunt practici ale unor regimuri autoritare, dictatoriale.
Observam cu ingrijorare incercarile recurente de enclavizare a invaţamantului, atat in raport cu scena educaţional-culturala europeana, cat şi in raport cu pluralitatea vocilor din spaţiul autohton care mai au de exprimat puncte de vedere valoroase in domeniul educaţiei.
Aceste tendinţe ne indeparteaza flagrant de dimensiunea integrarii europene, plasandu- ne intr-o zona centrifugala in raport cu toate centrele de forţa ale civilizaţiei.
Suntem convinşi ca scena educaţionala romaneasca trebuie sa se alinieze modelelor de succes ale Europei, sa se situeze in proximitatea calitativa a acestora, nu sa se indeparteze de ele, aşezandu-ne astfel marginal pe harta dinamicii educaţionale europene.


NU VREM:
ü autori de manuale selectaţi politic!
ü excluderea a 10.000 de potenţiali autori, in favoarea a trei selectaţi de stat!
ü autori de manuale care se autoexclud, pentru ca refuza tutela statului!
ü autori de manuale care se autoexclud, pentru ca refuza comanda politica!
ü manuale mai scumpe in timp, ca efect al monopolului!
ü pierderea unor manuale potenţial valoroase!
ü falimentarea unor edituri profesioniste, care asigura locuri de munca simultan cu produse de calitate!
ü anularea posibilitaţii ca edituri prestigioase, cum sunt Oxford, Nathan, Pearson, Cornelsen, Cambridge etc. sa lucreze cu autori romani!
ü sa dispara oamenii creativi, esenţiali pentru o echipa de autori de manuale, pe care un asemenea sistem i-ar exclude din principiu!
ü limitarea dreptului la asociere in vederea scrierii unui manual!
ü ca un manual, vremelnic agreat de o conducere politica, poate chiar iubit de profesori, sa fie schimbat de urmatoarea conducere politica, pentru ca are clienţii ei!
ü controlul politic al conţinuturilor!
ü cenzura educaţiei!
ü controlul minţilor copiilor noştri!
ü moartea şcolii romaneşti!

Atragem atenţia asupra catorva principii fundamentale ale educaţiei, incalcate de catre recentele iniţiative ale MEN in privinţa manualelor şi a auxiliarelor şcolare:


1. DREPTUL PROFESORULUI de a-şi alege resursele didactice.
PROFESORUL trebuie sa-şi menţina vocaţia şi sa reuşeasca sa-şi cultive, şi dupa 20-30 de ani de cariera, pasiunea pentru munca sa. O poate face DOAR daca se simte liber, inclusiv prin faptul ca toate carţile pe care şi le doreşte ii sunt permise.

• Acest drept este reglementat chiar in Constituţie in mai multe ţari (Italia, de exemplu) şi in Legile Educaţiei (in aproape toate statele lumii).

A-i limita acest drept inseamna CENZURA!


2. DREPTUL DE A PUBLICA.
Orice editura şi orice autor au dreptul de a publica ORICE carte cu profil educaţional: in primul rand MANUALE, dar şi culegeri, ghiduri şi metodici, manuale digitale etc. Dezvoltarea complexa a pachetelor educaţionale in editurile cu profil educaţional este CEA MAI CUNOSCUTA FORMA de CERCETARE-DEZVOLTARE in EDUCAŢIE, la nivel mondial.
Exemple stralucite: Pearson, Cambridge sau Oxford, Hachette sau Nathan, Cornelsen, Klett sau Springer.

• Acest drept este derivat din DREPTUL LA LIBERA EXPRIMARE (Art. 30 din Constituţia Romaniei), reglementat in Constituţie in mai multe ţari, dar şi prevazut ca atare in Legile Educaţiei şi in Legile Carţii din aproape toate statele lumii.

A limita acest drept inseamna CENZURA!


3. DREPTUL PARINŢILOR DE A CALIBRA ŞI DIRECŢIONA educaţia propriilor copii.
Statul, şcoala, profesorii, directorii, agenţii economici nu pot impune unui parinte CÂT şi DACA doreşte sa plateasca pentru resurse educaţionale suplimentare.

• Drepturile şi responsabilitaţile parintelui in ceea ce priveşte educaţia copilului sunt prevazute ca atare in legislaţie.

A limita acest drept inseamna CENZURA!


4. DREPTUL STATULUI DE A INVESTI in educaţie
Statul are dreptul (şi responsabilitatea) de a investi in educaţie, fara sa incalce insa vreunul dintre celelalte trei principii de mai sus.
Statul poate achiziţiona manuale, insa DOAR de pe o piaţa libera, la preţuri corecte, rezultate in urma unor reguli de competiţie corecte, in interesul beneficiarilor. Nu va forţa insa o scadere artificiala a preţului manualului, intrucat aceasta ar insemna, inevitabil, o reducere a calitaţii. Conform Constituţiei Romaniei, statul da cetaţenilor romani dreptul la “invaţatura”. Adica educaţie de calitate.
Ingerinţele statului prin soluţii de tip monopol elimina concurenţa, iar lipsa concurenţei inseamna calitate mai slaba, preţuri, in timp, mai mari (de monopol). Se atenteaza astfel la unul dintre drepturile fundamentale ale cetaţenilor romani, dreptul la invaţatura.
• Constituţia Romaniei. Art. 32. (1) Dreptul la invatatura este asigurat prin invatamantul general obligatoriu, prin invatamantul liceal si prin cel profesional, prin invatamantul superior, precum si prin alte forme de instructie si de perfectionare.

A limita acest drept inseamna CENZURA!

Cele patru principii sunt circumscrise unui drept fundamental: DREPTUL COPILULUI la o educaţie de calitate.
In numele acestui drept, va solicitam, domnule ministru Liviu Pop, sa renunţaţi imediat la monopolizarea manualelor, la impunerea manualului unic sau la cosmetizarea acestei acţiuni sub forma aşa zisei licitaţii de autori, organizata de editura de casa a statului!


Cu speranţa pentru o Romanie educata,

Semnatarii (lista ataşata)

Documente atasate

Unele documente sunt in format PDF si pot fi citite cu ajutorul Adobe Acrobat Reader. Daca nu il aveti il puteti descarca gratuit de pe site-ul oficial Adobe

Descarca Lista semnatari APEL DREPTUL LA EDUCATIE_20.09.2017
 
Tip fisier : DOCX | Dimensiune fisier : 22.93 Kb
 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.