Geoparcul Dinozaurilor din Tara Hategului, pe lista patrimoniului mondial

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 18.11.2015 19:43 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Cele 195 de state membre prezente la a 38-a Conferinta Generala UNESCO, desfasurata la Paris, au decis recunoasterea oficiala a geoparcurilor internationale ca geoparcuri UNESCO.
Aceasta este o recunoastere, la nivel guvernamental, a importantei patrimoniului geologic si a siturilor geologice cu valoare deosebita, a necesitatii integrarii lor in activitatile de conservare a peisajelor, precum si a patrimoniului material si imaterial.

Astfel, toate geoparcurile internationale din Reteaua Globala a Geoparcurilor, inclusiv Geoparcul Dinozaurilor Tara Hategului, devin situri UNESCO de importanta geologica, in cadrul unui program nou creat si intitulat Programul International pentru Geostiinte si Geoparcuri.
Prin noul program, UNESCO, in parteneriat cu Reteaua Globala a Geoparcurilor, va sustine statele membre in dezvoltarea unor noi geoparcuri internationale, in toata lumea, pentru o mai buna constientizare asupra importantei geodiversitatii si promovarii celor mai bune practici in educatie, geoturism si in conservarea patrimoniului geologic.

In prezent, Reteaua Globala a Geoparcurilor cuprinde 120 de teritorii din 33 de tari si fiecare nou geoparc ce urmeaza sa fie acceptat in cadrul Retelei va deveni Geoparc International UNESCO.
Reteaua Globala a Geoparcurilor spune povestea de 4.600 de milioane de ani a planetei Pamant, a evenimentelor geologice si a insasi evolutiei omenirii.
Pe baza interpretarii trecutului, geoparcurile au rolul de a pregati comunitatile locale pentru provocarile curente si viitoare date de schimbarile climatice si de o buna administrare a patrimoniului material si imaterial.

Judetul Hunedoara devine astfel unul dintre putinele teritorii din lume in care pot fi vizitate toate cele trei tipuri de situri de importanta internationala, recunoscute si promovate de UNESCO: un sit cuprins in Lista Patrimoniului Mondial, reprezentat de Cetatile Dacice din Muntii Orastiei, un teritoriu protejat in Programul Omul si Biosfera, respectiv  Rezervatia Biosferei Retezat, si un geoparc international UNESCO, reprezentat de Geoparcul Dinozaurilor Tara Hategului.

Geoparcul Dinozaurilor Tara Hategului este o arie protejata de interes national ce corespunde categoriei a V-a IUCN (parc natural), situata in sud-vestul Transilvaniei, pe teritoriul judetului Hunedoara.
Aria protejata se afla in partea sud-vestica a judetului Hunedoara, pe teritoriul administrativ al orasului Hateg si pe cele ale comunelor: Baru, Densus, General Berthelot, Pui, Rachitova, Rau de Mori, Sarmizegetusa, Salasu de Sus, Santamaria-Orlea si Totesti.

Aria naturala a fost declarata parc natural prin Hotararea de Guvern 2151 din 30 noiembrie 2004 (privind instituirea regimului de arie naturala protejata pentru noi zone), iar din 2005 geoparcul a fost acceptat in Reteaua Europeana a Geoparcurilor si in Reteaua Globala (sub egida UNESCO).
Geoparcul Dinozaurilor este singurul din Romania membru al Retelei Europene si al Retelei Globale a Geoparcurilor.
A fost primul Geoparc din Europa de Sud-Est care a obtinut acest statut international, in anul 2005.

In cadrul geoparcului sunt incluse si urmatoarele rezervatii naturale: Paleofauna reptiliana Tustea, Locul fosilifer cu dinozauri Sanpetru, Mlastina de la Pesteana, Calcarele de la Fata Fetii, Varful Poieni, Padurea Slivut, Fanatele cu narcise Nucsoara, Fanatele Pui.

Geoparcul cuprinde elemente de interes geologic deosebit alaturi de elemente de interes ecologic, arheologic, istoric si cultural.
Factorul cheie care personalizeaza acest teritoriu este reprezentat de siturile cu resturi de dinozauri de varsta Cretacic Superior.
Dinozaurii pitici din Depresiunea Hateg sunt unici in lume, importanta stiintifica si atractivitatea lor fiind sporita prin descoperirile de cuiburi cu oua si embrioni de dinozauri, ale unor mamifere contemporane dinozaurilor si a unei reptile zburatoare (Hatzegopteryx), din grupul pterozaurilor.

Geoparcul se suprapune cu sitului de importanta comunitara „Strei - Hateg” (24.968 ha), arie protejata instituita in anul 2007 in vederea conservarii habitatelor naturale si a speciilor de plante si animale salbatice de interes comunitar, ce apartine retelei ecologice europene Natura 2000.

Printre speciile faunistice semnalate in arealul parcului se afla sapte mamifere: ursul brun (Ursus arctos, lup (Canis lupus), vidra de rau (Lutra lutra), liliacul cu urechi de soarece (Myotis blythii), liliacul comun (Myotis myotis), liliacul cu picioare lungi (Myotis capaccinii) si liliacul mare cu potcoava (Rhinolophus ferrumequinum); trei specii de amfibieni: ivorasul-cu-burta-galbena (Bombina variegata), tritonul comun transilvanean (Triturus vulgaris ampelensis) si tritonul cu creasta (Triturus cristatus); patru specii de pesti: mreana vanata (Barbus meridionalis), zglavoaca (Cottus gobio), dunarita (Sabanejewia aurata) si chiscarul (Eudontomyzon danfordi); precum si zece specii de nevertebrate: racul-de-ponoare (Austropotamobius torrentium), gandacul sihastru (Osmoderma eremita), cosasul de munte (Isophya costata), cosasul transilvan (Pholidoptera transsylvanica), cosas (Isophya stysi) si cinci specii de fluturi (Hypodryas maturna, Euphydryas aurinia, Lycaena dispar, Maculinea teleius, Gortyna borelii lunata).