MAJORAREA TARIFULUI ZILNIC la 12 euro si recalcularea tarifelor pentru celelalte perioade de valabilitate

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 15.01.2018 23:43 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Tariful de utilizare pe reţeaua de drumuri naţionale din Romania se aplica in conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002, aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 424/2002, cu modificarile şi completarile ulterioare.

Acest tarif a fost introdus in legislaţia naţionala prin transpunerea Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfa pentru utilizarea anumitor infrastructuri.
In conformitate cu prevederile art. 10a alin. (1) al Directivei, sumele in euro prevazute in anexa nr. II a Directivei, sunt revizuite la fiecare doi ani. De asemenea, potrivit prevederilor art. 10a, alin. (2), Comisia publica tarifele revizuite in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi intra in vigoare in prima zi a lunii care urmeaza datei publicarii.

„Articolul 10 a:
(1) Sumele in euro prevazute in anexa II şi sumele in cenţi prevazute in tabelele 1 şi 2 din anexa IIIb sunt revizuite la fiecare doi ani, incepand cu data de 1 ianuarie 2013, pentru a ţine seama de modificarile la nivelul UE al indicelui armonizat al preţurilor de consum, excluzand energia şi produsele alimentare neprelucrate [astfel cum este publicat de Comisie (Eurostat)].
Sumele se adapteaza automat, prin creşterea valorii de baza in euro sau cenţi cu modificarea procentuala a indicelui respectiv. Sumele rezultate se rotunjesc pana la valoarea cea mai apropiata in unitaţi euro in privinţa anexei II, se rotunjesc pana la valoarea cea mai apropiata in zecimi de cent in privinţa tabelului 1 din anexa IIIb şi se rotunjesc pana la valoarea cea mai apropiata in sutimi de cent in privinţa tabelului 2 din anexa IIIb.
(2) Comisia publica in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sumele adaptate prevazute la alineatul (1), iar aceste sume adaptate intra in vigoare in prima zi a lunii care urmeaza datei publicarii.”

Aşa cum reiese din alin. (2) al art. 10a al Directivei, coroborat cu data publicarii Comunicarii din 18.02.2014, tariful de 12 euro/zi trebuia aplicat incepand cu data de 01 martie 2014.

Modificarile constau in majorarea tarifului zilnic la 12 euro, netranspus nici pana in prezent şi recalcularea tarifelor pentru celelalte perioade de valabilitate.
La ora actuala, din cauza netranspunerii tarifului zilnic de 12 euro, exista riscul deschiderii procedurii de infrigement impotriva Romaniei.

In acest context a fost realizata modificarea şi completarea anexei nr. 1 la OG nr. 15/2002, prin transpunerea noilor valori ale tarifelor de utilizare, fiind astfel respectate prevederile Directivei atat in privinţa nivelului tarifelor cat şi in ceea ce priveşte proporţia dintre acestea, pentru vehiculele de transport cu masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mare de 3,5 tone.

Proiectul de act normativ creeaza cadrul legal de aplicare a tarifelor de utilizare prevazute de Directiva, aşa cum a fost actualizata prin Comunicarea Comisiei Europene, publicata in JOUE in data de 18.2.2014.

In concluzie, tariful zilnic de 12 euro este fix şi unic pentru toate categoriile de vehicule de transport marfa cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone, supuse prevederilor Directivei.

In ceea ce priveşte nivelul tarifelor anuale, s-a incercat ca impactul sa fie minim asupra operatorilor de transport, astfel ca tariful anual pentru vehiculele de transport marfa cu MTMA mai mare de 12 tone şi mai mult de 4 axe, a ramas la nivelul de 1.210 euro.

Tariful anual pentru categoria C de vehicule a rezultat cu un impact major faţa de celelalte tarife, motivat de faptul ca tariful zilnic trebuie sa reprezinte, conform Directivei, o proporţie de 2% din tariful anual. Astfel, din calculul matematic a rezultat ca tariful anual minim care se poate aplica este de 600 euro.

De asemenea, a fost menţinut la aceeaşi valoare (720 euro) şi tariful anual pentru categoria E de vehicule.

Pentru tariful anual de la categoria de vehicule D, valoarea actuala (560 euro) era mai mica decat  valoarea minima rezultata din calcul (600 euro) la categoria anterioara (categoria C), astfel ca s-a calculat o valoare arbitrara ca medie intre tarifele adiacente, de la categoria C (600 euro) şi categoria E (720 euro), rezultand valoarea de 660 euro.

Tarifele pentru celelalte categorii de vehicule, A, B, G si H, nu au fost modificate, nefacand obiectul de aplicare al Directivei.

Din calculele CNAIR S.A., raportate la volumul de roviniete achiziţionate in anul 2017, rezulta ca impactul financiar prognozat va fi de +4,2%.

FOTO: Analiza modificarii tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din Romania

 
 
 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.