Registrul Comertului, interconectat la sistemul din statele UE

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 21.01.2015 14:18 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Registrul central al comerţului şi registrele comerţului de pe langa tribunale vor face parte din sistemul de interconectare a registrului comerţului din statele membre ale Uniunii Europene, potrivit unui proiect de lege, adoptat de Guvern, care transpune o directiva a Uniunii Europene (2012/17/UE).

Sistemul de interconectare a registrelor comerţului va fi constituit din registrele comerţului din toate statele membre ale UE şi platforma centrala europeana*.  Acesta va deveni funcţional la 17 iulie 2017, dar, pana la aceasta data, statele membre si Comisia Europeana urmeaza sa intreprinda demersurile legislative si administrative necesare pentru operationalizarea sistemului, cu respectarea termenelor intermediare prevazute in Directiva.

Interconetarea are scopul sa contribuie la stimularea competitivitaţii intreprinderilor europene, prin reducerea sarcinilor administrative şi creşterea certitudinii juridice si a transparentei mediului de afaceri.

Conform proiectului de act normativ şi directivei transpuse, punctul de acces electronic la sistemul de interconectare va fi, la nivel european, portalul european e-Justiţie (e-Justice), iar, la nivel naţional, va fi registrul central al comerţului, ţinut de catre Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC).

Prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului, registrul central al comerţului va pune la dispoziţia publicului documentele şi informaţiile referitoare la operatorii economici inregistraţi in registrul comerţului din Romania, dar si in alte state membre.

Urmatoarele informaţii vor fi disponibile gratuit, prin sistemul de interconectare, pe pagina de internet a ONRC sau pe portalul de servicii online al acestuia:
denumirea şi forma juridica a persoanei inregistrate in registrul comerţului;
sediul social/profesional al persoanei inregistrate in registrul comerţului şi statul membru in care este inmatriculata;
numarul de ordine din registrul comerţului al persoanei inmatriculate/inregistrate, identificatorul unic la nivel european şi codul unic de inregistrare fiscal;
starea firmei.
ONRC va asigura interoperabililatea registrului central al comerţului şi a registrelor teritoriale cu sistemul european, documentele şi informaţiile fiind disponibile in format standard de mesaj, accesibile prin mijloace electronice, cu respectarea standardelor de securitate pentru transmisia şi schimbul de date, in condiţiile legii.
Pentru identificare, inclusiv in comunicarea dintre registrele comerţului din statele membre prin sistemul de interconectare, persoanele fizice si juridice inregistrate in registrul comertului vor avea şi un identificator unic la nivel european EUID, care include elementul de identificare al Romaniei, elementul de identificare al registrului naţional, numarul persoanei din registrul respectiv şi, daca este necesar, alte elemente pentru a evita erorile de identificare. Structura identificatorului unic la nivel european (EUID) se va aproba prin ordin al ministrului justiţiei.
Potrivit proiectului de lege, ONRC va publica pe pagina sa de internet şi pe portalul de servicii online şi va transmite spre publicare pe portalul european e-Justiţie informaţii actualizate privind legislaţia naţionala in ceea ce priveşte publicitatea şi opozabilitatea faţa de terţi a acetelor, faptelor şi menţiunilor persoanelor supuse obligaţiei de inregistrare in registrul comerţului. Aceste dispozitii se preconizeaza a intra in vigoare dupa publicarea legii in Monitorul Oficial.
De asemenea, se prevede a fi de imediata aplicare dispozitiile ce instituie un termen maxim al procedurii de inregistrare in registrul comertului si de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei (21 zile de la depunerea cererii la registrul comertului), institutiile publice implicate in procedura fiind cele care sunt tinute a-si imbunatati procedurile interne pentru ca acest termen sa poata fi respectat.

Totodata, proiectul de lege include şi alte modificari ce vizeaza, in principal:
imbunataţirea mecanismelor legale de dizolvare, lichidare şi radiere, inclusiv prin corelarea cu dispoziţiile Legii nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţa, facilitandu-se soluţionarea cu celeritate a cererilor care privesc aceste proceduri;
transferul competenţei de prelungire a perioadei de lichidare voluntara de la tribunal la oficiul registrului comerţului, aceasta fiind de natura sa reduca/sa simplifice formalitaţile de lichidare, precum şi de a degreva instanţele judecatoreşti;
radierea, din oficiu, de catre registrul comerţului a societaţilor aflate in lichidare (voluntara) de mai mult de 7 ani.
* Platforma centrala europeana este o platforma informatica pe care se stocheaza informaţiile cu titlu gratuit care vor fi puse la dispoziţie de toate registrele comerţului din statele membre UE şi prin care se realizeaza interconectarea registrelor europene ale comerţului. Tot ce se afla stocat pe aceasta platforma va fi deschis publicului prin punctul de acces e-Justiţie (e-Justice). Aceasta platforma se realizeaza de catre CE şi se finanţeaza din bugetul general al UE.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.