ROMANII prefera AUTOTURISME de culoare ALB si GRI. Vezi TOPUL PREFERINTELOR pe MARCI, autoturisme si autovehicule comerciale...

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 31.01.2018 10:07 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Pe ansamblul pietei din Romania, livrarile totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au inregistrat, in anul 2017, o creştere generala de 10,2%, comparativ cu aceeaşi perioada din 2016, cifra in interiorul careia avem autoturismele cu o creştere de 13,4%, conform estimarilor APIA.
Pe plan european, in anul 2017, s-a inregistrat o creştere generala de +3,4%.
Cele mai mari pieţe (care, impreuna, acopera cca. 3/4 din totalul Statelor Membre UE), sunt in teritoriul pozitiv, cu exceptia UK (-5,7%), inregistrand pe ansamblul anului 2017 urmatoarele evoluţii: Franţa +4,7%, Germania +2,7%, Italia +7,9%, Spania +7,7%.

In Romania, vanzarile de autoturisme din anul 2017 au fost, ca şi in anii precedenţi, sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 66% (vs. 34% pers. fizice). Comparativ cu anul 2016, este de remarcat faptul ca au crescut atat ponderea, cat şi volumul achiziţiilor realizate de catre pers. fizice: ponderea, de la 29% la 34%, iar volumul, cu 30% (procent mult superior creşterii generale a pieţei, respectiv +10,2%).
Suplimentar, ar fi de remarcat faptul ca 2/3 din plusul de cca. 15.000 unitaţi este dat de achiziţiile
realizate de catre persoanele fizice in afara Programului Rabla, ceea ce arata o tot mai mica dependenta a pieţei auto de acest instrument.

In ceea ce priveşte autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), se observa faptul ca, in anul 2017, au fost inmatriculate cca. 520.000 unitaţi (cu 72% mai multe decat s-au inregistrat in anul 2016), rezultand un raport intre cele rulate şi cele noi de 4,9 ori.
Aceasta situaţie este cauzata, dupa cum APIA a semnalat inca din 2016, de eliminarea, de la 1 februarie 2017 a Timbrului de Mediu.
Si mai agravant este faptul ca se asista la o creştere a inmatricularilor de autovehicule cu un nivel de poluare ridicat (Euro3 si Euro2), fapt ce va duce, in urmatorii ani, la deteriorarea calitaţii mediului şi efecte negative asupra sanataţii populaţiei din marile oraşe şi la reducerea nivelului de siguranţa rutiera.

Ford Romania a continuat sa creasca numarul unitaţilor EcoSport fabricate la Craiova (5.991 unitaţi in decembrie, 8.877 unitaţi de la inceputul producţiei sale), ceea ce face ca totalul producţiei Ford de la Craiova (B-Max si EcoSport) pe intreg anul 2017, sa fie de 49.771 unitaţi (+28.1% faţa de anul 2016).
Si exportul realizat de catre Ford inregistreaza, in cele 12 luni din 2017, volume superioare comparativ cu anul precedent, respectiv un plus de 10.088 unitaţi (+26%).
Un alt aspect important de remarcat este faptul ca 98% din producţia realizata a fost exportata, comparativ cu
99,9% cat a fost acest raport in anul 2016.

Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 43.262 unitaţi, urmata de catre Volkswagen, cu 15.636 unitaţi, Renault 12.292 unitaţi, Ford 12.056 unitaţi şi Skoda 11.631 unitaţi. In ceea ce priveşte categoria de vehicule comerciale uşoare (inclusiv minibuse), dupa 12 luni, primul loc este ocupat de catre Ford (3.932 unitaţi), cu o creştere de 29,3%, urmat de Dacia (3.666 unitaţi, +7,4%) şi Mercedes (2.198 unitaţi, +13,1%).
La autoturisme, in funcţie de volumele livrate, top-ul pe marci are pe primul loc Dacia, cu 39.596 unitaţi (30,4% cota de piaţa, pe un volum in creştere cu 11,7% faţa de 2016), urmata de Volkswagen cu 13.969 unitaţi (10,7% cota de piaţa, volume in creştere cu 16,6% faţa de 2016); Skoda 11.631 unitati (8,9% din total piaţa, volume in creştere cu 13,3%); Renault 10.393 unitaţi (8,0% cota de piaţa, volume mai mari cu 24,5%); Ford 8.124 unitati (6,2% din total piaţa, volume in creştere cu 16,8%); şi Opel cu 6.543 unitati (5,0% din total piaţa, volume mai mari cu 20,3%).
Pe modele, cu cele 16.198 unitaţi livrate, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in anul 2017, urmat de Dacia Duster cu 8.659 unitaţi, Dacia Sandero 8.465 unitaţi, Skoda Octavia 4.821 unitaţi şi Renault Clio, 3.834 unitaţi.

Analizand segmentarea pe clase, observam o evoluţie mixta, majoritatea segmentelor inregistrand creşteri, unele chiar importante (SUV +25,6%, Clasa B +16,0%, Clasa E +11,9%), Clasa C +10,9%, Clasa F +6,7% şi Sport +3,0%, iar altele, scaderi, unele semnificative (MPV -22,7%, Clasa A -5,5% şi Clasa D -0,7%).

In functie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzina care domina, in ultimii 2 ani piaţa din Romania, au ajuns, la finele acestui an, sa deţina o pondere de 51,8%, comparativ cu 49,6% cat aveau la sfarşitul anului trecut.
La analiza gradului de penetrare pe marca şi model al celor doua categorii, APIA remarca faptul ca, in cazul livrarilor de autoturisme cu motoare pe benzina, 5 marci şi, respectiv, 9 modele dintre primele 10 marci / modele cele mai vandute au o pondere peste aceasta medie (51,8%), in timp ce la motorizarile diesel, toate cele 10 marci aflate in top şi, respectiv, 7 modele au o pondere peste media acestei categorii (46,1%).

In ceea ce priveşte autoturismele “verzi“ (electrice şi hibride), acestea au ajuns sa deţina in anul 2017 o pondere de 2,2% din totalul livrarilor, aceasta fiind dubla faţa de cea consemnata in anul 2016. Chiar daca volumele sunt (inca) destul de mici (514 unitaţi cu alimentare electrica – BEV, PHEV şi 2.297 unitaţi hibride - HEV), creşterile sunt importante, atat la cele electrice (+207,8%, respectiv de 3 ori), cat şi la cele hibride (+126,1%), demonstrandu-se astfel faptul ca exista un potenţial important de creştere a acestei categorii de autoturisme care, stimulata corespunzator (aşa cum s-a facut in 2017), va realiza volume importante, contribuind, astfel, la reducerea poluarii generate de traficul auto.

In funcţie de culoarea preferata, alb şi gri domina in continuare cererea, acestea inregistrand 30,6% şi respectiv, 24,8% din totalul preferinţelor.
Urmeaza albastru cu 14,6% şi negru cu 10,4%.

O alta analiza de interes este şi evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrala (4x4).
Acestea reprezinta 21,3% din totalul livrarilor realizate in anul 2017, pe un volum total de 27.833 unitaţi, in creştere cu 15,3% faţa de 2016 (peste creşterea medie a pieţei, +13,4%).
In funcţie de ţara de provenienţa a autoturismelor, situaţia se prezinta astfel: 28,1% sunt de provenienţa autohtona, 22,4% sunt fabricate in Germania 10,7% in Cehia; 8,0% in Spania şi 7,3% in Turcia.

In acest context, comparativ cu anul 2016, livrarile de autoturisme din producţia autohtona au crescut in anul 2017 cu 11,3%, iar cele provenite din import, cu 14,2%.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.