SENZATIONAL. Un SINDICAT din ROMANIA sare in apararea... ANGAJATILOR!? Deocamdata, insa, doar cu gura...

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 13.09.2017 11:47 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Intentia Guvernului Romaniei de a transfera contributiile sociale exclusiv in sarcina angajatului este una care dovedeste felul in care actualii guvernanti ignora nu doar legislatia europeana si internationala in vigoare, dar si nevoile si drepturile cetatenilor romani, obligati sa fie cobai pentru masuri şi politici netestate nicaieri in lume.
Ca urmare a acestei intenţii declarate, Blocul Naţional Sindical iniţiaza Campania sociala ”NU Experimentelor Sociale pe Romani!”, ce doreşte sa atraga atenţia asupra felului in care romanii sunt subiecţi pentru acest experiment ilogic, ce are consecinţe foarte grave -şi sa stopeze ca Romania sa devina unica ţara din lume (din 119 ţari care au in implementare un sistem de protecţie sociala şi a caror fiscalitate este monitorizata) in care contribuţiile sociale sunt aruncate doar pe umerii angajaţilor.

Acest transfer al responsabilitatii finantarii sistemelor de securitate sociala catre angajat inseamna de fapt ca toate riscurile demografice şi de sustenabilitate a sistemului de pensii şi a celui de sanatate vor fi transferate catre salariat, fapt ce va genera un razboi intre presiunea fiscala pe salariat şi adecvarea veniturilor pentru beneficiari.

Cele 2 sisteme – sistemul public de pensii şi cel de asigurari de sanatate - sunt oricum greu sustenabile, in acest moment raportul intre salariaţi şi pensionari fiind de aproximativ 1:1.
In sistemul de asigurari de sanatate erau la sfarşitul anului 2016 - 17.130.940 persoane asigurate – aproximativ 11,4 milioane platesc contribuţii de asigurari sociale.
Pentru aproape 6 milioane de contribuabili (alţii decat salariaţii), contribuţia la fondul de sanatate este extraordinar de redusa, aproximativ 5 milioane de salariaţi asigura peste 80% din finanţarea sistemului de asigurari de sanatate.

Raman fara finanţare, spune BNS, asigurarile de şomaj, asigurarile in caz de accidente de munca şi boli profesionale, garantarea creanţelor salariale in cazul insolvenţei angajatorului, asigurarea pentru concedii medicale şi indemnizaţii.
Neoficial se anunţa ca acestea vor fi preluate in plata de bugetul de stat, oficial nu se cunoaşte ce se va intampla cu aceste prestaţii.

Aceasta decizie contribuie la precarizarea situaţiei lucratorilor romani in spaţiul european şi este o discriminare la nivel de drepturi, prin dispariţia principiului contributivitaţii in cazul celor 4 componente mai sus menţionate.
Libera circulaţie a lucratorilor este unul din drepturile fundamentale ale cetaţenilor europeni, fara coordonarea sistemelor de securitate sociala din statele membre aceasta libertate ar fi imposibil de exercitat.

Impovararea angajatului prin aceasta masura care ii va diminua veniturile.

Azi angajatul plateşte contribuţii sociale 16,5% şi impozit pe salarii – 16%, de la 1 ianuarie salariatul va plati contribuţii sociale – 35% şi impozit pe salariu 10%. 

Angajatorul plateşte azi contribuţii sociale - 22,75%, de la 1 ianuarie 2018 va plati - 0%.
Actualmente Guvernul nu poate garanta includerea contribuţiilor angajatorului in caştigul salarial brut decat in cazul salariului minim şi al salariilor din sectorul bugetar, iar in acest moment peste 25% din salariaţii din Romania sunt platiţi la nivelul salariului minim, aşadar ierarhia salariala va fi in mod excesiv aplatizata.
In urma acestui transfer, la 1 ianuarie 2018, creşterea reala a salariului minim va fi 0, in suma nominala salariul minim net pe economie va creşte cu 1 leu (noul salariu minim anunţat pentru 1 ianuarie 2018 fiind de 1750 lei).
Creşterea salariului minim de la 1450 la 1550, asa cum era anunţat in programul de guvernare, in condiţiile pastrarii actualului sistem de contribuţii, ar fi insemnat creşterea salariului minim net cu 68 lei.
In fapt, Guvernul poate garanta pastrarea salariului minim net doar pentru cei care la 31 decembrie 2017 erau platiţi la nivelul salariului minim.
Salariaţii ale caror salarii sunt situate in intervalul 1450 – 1750 vor fi la fel de expuşi riscului de diminuare a salariului net.
Pentru salariaţii din sectorul economic, alţii decat cei incadraţi la nivelul salariului minim, Guvernul se bazeaza in acest proces pe un singur mecanism – buna credinţa a angajatorilor sau altfel spus ”mila lui Dumnezeu”.

Cel mai probabil salariaţii din sectorul privat vor suporta din salariul net acest transfer, cu unele ajustari generate de evoluţia salariului minim.

Chiar daca toţi angajatorii din Romania ar da dovada de buna credinţa, atat pentru ei cat şi pentru angajati, acest proces de transfer va fi un coşmar. 

In baza de calcul a contribuţiilor sociale sunt incluse componente ale salariului cum ar fi sporuri, sau beneficii in bani sau in natura - care sunt sau nu permanente, drept urmare, şi daca angajatorul ar fi de acord sa includa in caştigul salarial contribuţiile platite anterior de angajator, acest proces ar fi unul extrem de greoi şi birocratic.
Cel mai probabil in cazul componentelor ce nu sunt permanente, creşterea cotei de contribuţii va fi suportata in intregime de salariat.
De exemplu, la un salariu brut de 2500 lei, salariatul va pierde pana la 297 lei, adica o reducere nominala cu aproximativ 17% a salariului net.

Dispar contribuţiile pentru condiţiile de munca deosebite sau speciale (platite suplimentar de angajator), ca urmare vor disparea şi beneficiile celor ce lucreaza in aceste condiţii de munca (reducerea varstei de pensionare şi a stagiului de cotizare fara afectarea nivelului drepturilor).

In acest moment angajatorii ale caror locuri de munca sunt incadrate in condiţii de munca deosebite – platesc o cota suplimentara de 5%, iar cei cu locuri de munca speciale platesc o cota suplimentara de 10%.

 
 
 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.