Televiziunea romana, la un pas de colaps

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 21.05.2012 20:30 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a blocat astăzi în totalitate conturile operaţionale ale Televiziunii Române, din cauza datoriilor acumulate - din 2005 până la finalul lui 2011 - către bugetul de stat. Acestea sunt în valoare de 272.699 mii lei.
În aceste condiţii, conducerea televiziunii publice atrage atenţia opiniei publice că măsura dispusă duce la blocarea activităţii TVR în timpul campaniei electorale, ceea ce poate aduce prejudicii procesului democratic.
În perioada următoare, conducerea TVR va identifica soluţii pentru deblocarea situaţiei.
Actuala administraţie a făcut publică situaţia financiară a TVR încă de la începutul mandatului, în 2010, şi a atras atenţia asupra necesităţii indexării taxei TV, principala sursă de venituri a televiziunii publice. Taxa TV din România nu a fost indexată la inflaţie în ultimii zece ani şi este cea mai mică din Europa.
În ultimii doi ani, conducerea televiziunii publice a făcut cunoscute sursele de deficit şi paşii pentru redresarea financiară a instituţiei atât presei, cât şi întregii clase politice. Acestea pot fi consultate în rapoartele de activitate ale TVR pe 2010 şi 2011, pe site-ul televiziunii.
Potrivit legislaţiei în vigoare, în condiţiile actuale, TVR nu poate efectua decât plăţile aferente drepturilor salariale şi datoriilor către stat.

SITUAŢIA FINANCIARĂ LA DATA DE 31.12.2011

I.Condiţii de preluare a mandatului
Preluarea mandatului de către noul Consiliu de Administraţie, la data de 30.06.2010, s-a făcut în următorul context:
1) o pierdere fiscală cumulată de 243.500 mii lei, echivalent a cca 61 mil € (la data de 30.06.2010);
2) un contract în curs de derulare pentru drepturi de difuzare U.E.F.A. Champions League, care generează pierderi cumulate, începând cu semestrul II 2009 de mai bine de 38 mil € pentru următorii 3 ani;
3) un contract de drept de difuzare filme semnat în anul 2004 cu NBC Universal, cu obligaţii de plată de cca 9 mil. $ numai pentru anul VI de contract (2010/2011), precum şi sume neachitate până la 30.06.2010 pentru anul V în valoare de 5 mil. $ (din suma totală de 7 mil.$ a anului V din contract);
4) o scădere a veniturilor din publicitate de peste 50% din a doua jumătate a anului 2010 în raport cu anii 2006-2008, care a generat o scădere a veniturilor de peste 10 mil. €/an;
5) un Contract Colectiv de Munca (CCM) valabil pentru o perioadă de 2 ani (semnat în aprilie 2010), care, între altele, prevedea obligativitatea acordării unor prime de vacanţă (85% din salariu), indiferent de situaţia financiară a instituţiei, precum şi acordarea de sume cuprinse între 15-20 salarii compensatorii pentru disponibilizări.
Preluarea mandatului de către noua conducere, la data de 30.06.2010, în aceste condiţii s-a materializat în cheltuieli mai mari decât în anul anterior (2009) cu cca 30 mil.€. Iar efectele se prelungesc şi în anii 2011-2012, atât prin prisma clauzelor contractuale, cât şi prin acumularea de cheltuieli cu penalizări la bugetul statului în condiţiile lipsei de disponibilităţi.

II.Modificări legislative cu impact negativ
ˇ Începând cu luna iunie 2005, au fost modificate prevederile Codului fiscal prin abrogarea a art.141,.alin.1, lit 'n' prin care 'vânzarea de licenţe de filme sau de programe, drepturi de difuzare, abonamente la agenţiile internaţionale de ştiri şi alte drepturi de difuzare similare, destinate activităţii de radio şi televiziune, cu excepţia celor de publicitate' erau scutite de taxa pe valoarea adaugată (TVA) până la acea dată, precum şi cresterea cotei de TVA de la 19 la 24%; TVR nu deduce TVA-ul.
ˇ S-a introdus contribuţia pentru CNC de 15% aplicată la veniturile proprii obţinute din publicitate (Ordonanţa 39/2005 art.17 alin. 1), care a condus la cheltuieli suplimentare pentru TVR în perioada 2005-2011 de 52.006 mii lei.
ˇ Taxa pentru serviciul public de televiziune - taxa TV -, principala sursă de finanţare a activităţii (peste 70% din buget), a fost redusă pentru persoane fizice, de la 4,5 lei la 4 lei, încă din anul 2003. De atunci, nu a mai fost indexată niciodată şi este cea mai mică taxă TV percepută de televiziunile publice din Europa.

III.Măsuri luate de actuala administraţie
ˇ În urma negocierilor cu NBC, în 2012 s-a ajuns la o tranzacţie prin care efortul financiar a fost redus ca valoare şi redistribuit în perioada 2012 - 2015;
ˇ Demersuri pentru reeşalonarea plăţilor către UEFA Champions League;
ˇ Reducerea cheltuielilor cu personalul;
ˇ Pentru prima data, a fost aprobat un buget multianual pentru achiziţii de film şi sport, ceea ce reduce costurile;
ˇ Au fost renegociate o serie de contracte în derulare.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.